welcome


#inihafizasuraya#

My photo
Bandar Johor Bahru, johor, Malaysia
siapa bising aku tulis nama korang kat sini

20120409

Review Novel M.A.I.D

Assalamualaikum w.b.t. dan hi semua :)
Alhamdulilah akhirnya berjaya jugak aku nak buat review pasal buku atau novel yang aku baca. Dah kali ke-2 buat review novel ni selepas review kalimah jiwa.

Kali ini novel M.A.I.D. karya Suri Ryana menjadi pilihan aku untuk dibuat review. 



Secara jujurnya, aku baru mengenali penulis muda ini. Aku tertarik mengenali karyanya bila melihat peminat novelnya yang begitu teruja dengan kemunculan novel terbarunya Isteri Separuh Masa. Aku pun terfikir , apa yang best sangat novel dia ni? Aku pun dengan rasa ingin tahu berkunjung ke blognya walaupun aku ni kawan fb dia tapi tak pernah view profile dia. hehe. Kawan apakah aku ini.huhuhu. Aku pun tengok blog dia, perrghhh ramai gila follower nya. Dekat situ ada karya Kak Suri yang boleh dibaca secara percuma  tapi sekadar pengenalan cerita dan bukannya sampai klimaks cerita.

Aku pun mula membaca bab-bab awal novel M.A.I.D yang merupakan karya sulungnya. Kalau tak silaplah. Aku pun baca dan baca. Rasa seronok pulak.hehe. Permulaan cerita yang baik dan menarik. Dalam hati berkata, '' menarik juga cerita ini''. Mana tidak, aku boleh ketawa sorang-sorang baca. Orang boleh fikir aku gila kot. haha. Tetapi memang betul, karya kak suri ni ada sambungan bab ke bab yang baik dan menarik. Buat hati pembaca rasa ingin tahu apa akan jadi lepas ni dan lepas ni. Maklumlah ada sesetengah karya tu kita baca rasa mendatar je dan tak boleh nak feel langsung.Lepas je aku dapat baca habis MAID kat blog kak suri, aku pun PM dia kat fb. Aku lebih suka privasi!hehe. Dapat respon yang sangat baik daripada kak suri. Tak sombong orangnya,peramah lagi pulak tu. 




Aku pun rasa teruja gila nak beli novel ni sebab nak tahu Si Noorul jadi ke tak kahwin dengan Harris.Nasib baik officemate akak aku ada novel ni, bolehlah aku pinjam daripada dia. Aku dapat ja novel ni terus baca yang tak dapat aku baca di blog kak suri. Baca dan baca, macam tak nak lepas daripada tangan umpama budak kecil yang  dapat mainan baru. hehehe.

Nak tahu tak? Aku yang gementar gila nak tahu apa yang Harris buat pada Noorul lepas dia orang kahwin dan duduk serumah! perrrrggghh..dup dap dup dap jantung aku. Kalau time ni ambil heart beat berapalah agaknya kelajuan jantung aku masa tu. haha. Berkesan betul skill penulisan kak suri buat pembaca suspens macam ni. Tahniah, kak suri!

Pada sudut pandangan aku sebagai pembaca baru karya kak suri, novel ini sebuah karya yang bersifat kisah masyarakat kita seperti Noorul gadis yang dilahirkan dalam keadaan keluarga yang kurang bernasib baik, tidak berpelajaran tinggi tapi seorang anak yang bertanggungjawab dengan kesanggupannya bekerja sebagai pembantu rumah walaupun kerja tak glamour you, tak ada class you tapi dia redha dan berani hadapi. Sifat penyabarnya dan patuh pada agama juga ada. Gadis yang tahu menjaga adab dan batas pergaulan dalam Islam. Tetapi kisah orang gaji kahwin dengan majikan yang handsome gila dalam realiti masyarakat kita ada ke? aku tak pasti! mungkin ada kot? 

Watak Harris sebagai seorang lelaki dan majikan yang cerewet buat aku geram gila dengan mamat seekor ni! huhu. Sikap cerewet dia mak datuk bukan tahap gaban lagi dah, tak tahulah aku tahap apa. haha.Dahlah sikit-sikit ugut nak potong gaji. Aku cepuk karang baru tahu.haha. Tetapi sebagai seorang hero mestilah ada tak sempurnanya,cerewet itu perkara biasa bagi seseorang tak kiralah lelaki ke perempuan ke. Tapi aku puji dia ni, walaupun hidup dalam keluarga yang berada namun tak mengenepikan soal agama. Dia pun seorang lelaki yang pembersih dan teliti. Aku suka lelaki macam ni. Terlebih sudah aku ni.hahaha. Part yang aku tak boleh lupa, masa dia kejutkan Noorul solat subuh dia sempat tazkirah lagi dengan Noorul walaupun time tu Noorul ambil leave. hehe. Part ni jugak, kak suri dah berjaya buat aku rasa, ''Wah,bagusnya kalau aku dapat suami macam ni''. haha..Yalah, janganlah suami kita buat tak tahu bila kita tak solat dengan tak ditegur.  








ni ada sinopsis, tak payah eden nak type :) hehe

Nilai persahabatan juga tak dilupakan oleh kak suri. Watak Iman sebagai kawan sekampung dan baik kepada Noorul memang jelas. Iman seorang sahabat yang sangat baik dan tak pernah rasa hasad adan dengki bila tengok Noorul lebih daripada dia.Iman ini jugak seorang kawan di waktu senang dan susah,malah dia sanggup korbankan perasaan cinta dia pada Haikal,adik kepada Harris bila dia tahu Haikal suka Noorul. Sebagai kawan sanggup tak kita korbankan perasaan cinta kita buat sahabat baik kita?

Harris ni pun dalam cerewet ada sikit romantik juga dalam diri dia, cara dia lafazkan cinta dia memang lentoklah aku baca..hehe Dia kata dia cintakan Noorul selepas cinta kepada ALLAH,rasul dan mama dan papanya.Ini baru betul!

Novel ni secara keseluruhannya sebuah karya yang ringan dan santai. Sesuai dibaca oleh semua peringkat umur. Boleh mereleasekan otak yang serabut. Namun, kita tak boleh baca dan gelak,senyum sorang2 ja, kena tahu apa mesej yang cuba disampaikan kak suri secara santai. Bagi aku setiap novel ada kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri. Ini terserah kepada penulis bagaimana karya yang ingin diadunnya. Novel ni memang best!


inilah Kak Suri Ryana



To kak suri, Tahniah, satu percubaan yang baik! I love you lillah kak suri! :)






2 comments:

Nads Couture said...

he.he..best sgt..tebal memang tebal tapi berbaloi laa baca

hafiza suraya said...

hehe..terima kasih sudi komen post ni..
novel ni memang best..sy rasa nipisla x rasa tebal pun...hehe

Followers