welcome


#inihafizasuraya#

My photo
Bandar Johor Bahru, johor, Malaysia
siapa bising aku tulis nama korang kat sini

20120316

Puding coklat ''self-saucing'' tanpa telur


Assalamualaikum dan hi semua :)
Apa khabar semua ? sihat? gembira? harap2 kau orang semua sihat ye :)
Kali ni entry nak share satu resipi yang aku dah cuba. Resipi ni milik DR EZANI MASTERCHEF MALAYSIA :)

ni resipinya :)

Puding coklat ''self-saucing'' tanpa telur

Bahan-bahan kek2 cawan tepung gandum1 ½ cawan gula kastor2 sudu besar serbuk koko1 ½ sudu besar serbuk penaik (baking powder)1/2 sudu teh garam 1 cawan susu1/2 cawan mentega/marjerin, dicairkan
Bahan-bahan sos2 cawan gula perang6 sudu besar serbuk koko3 ¼ cawan air mendidih dicampurkan dengan 2 sudu besar serbuk kopi
Cara-cara1) Panaskan ketuhar kepada 180°c.2) Untuk adunan kek, campurkan tepung, gula kastor, koko, serbuk penaik (baking powder) dan garam bersama-sama. Tambah susu dan mentega/marjerin cair kepada bahan-bahan kering. Campurkan sehingga sebati. Tuang ke dalam dulang pembakar 9 inci.3) Campurkan gula perang, serbuk koko, dan air mendidih sehingga gula dan koko larut. Tuangkan ke atas adunan kek. Bakar pada suhu 180°c selama kira-kira 45 minit atau hingga kek masak.4) Hidangkan dengan ditaburkan dengan serbuk koko dan krim putar. 

p/s sebelum buat tak tengok betul2 resipinya jadi letak sos tu bila kek dah mula masak dan bakar lagi di dalam oven..hiasan badam dan walnut tu saja ja..hehe 







No comments:

Followers